We schrijven 1933...

... wanneer op de Lavendee in Koekelare tientallen mensen samen kwamen voor openluchtprediking. Boeder Luteijn die toen predikant was in Ichtegem-Wijnendale, werd hiervoor gesteund door broeder Meerschman uit Oostrozebeke. Toen het najaar werd, mocht men samenkomen in café Het Zwaantje, dat vlakbij gelegen was (hoek Zandestraat en Wulfaertdijk).

Dit was een tijdelijke oplossing en men ging op zoek naar een andere locatie. In 1937 verhuisde men van de Lavendee naar 'De Mokker'. Daar kon men een huisje aankopen met een schuur en een stuk land erbij. Om een grotere ruimte te creëren, werden de binnenmuren uitgebroken.

In 1969 liet het gemeentebestuur weten dat heel 'De Mokker', de wijk waar het huisje van de kerk stond, zou worden afgebroken. Opnieuw moest men op zoek naar een nieuwe locatie. Gelukkig kon men van een kleermaker een huisje, een schuur en een stuk land aankopen aan de Bisschophoekstraat.

Op de foto links zien we Petra en Matthy Makkink voor het huisje aan de Bisschophoekstraat, zoals het pand gekocht werd. Steeds meer zou blijken dat er van de oude bouw niet veel meer bruikbaar was en er werd een bouwplan opgemaakt met aanvraag tot "Gedeeltelijke afbraak en verbouwen van woonhuis - Bouwen van een Evangelisch Verenigingkompleks". De plannen werden door het gemeentebestuur van Koekelare goedgekeurd op 23 augustus 1971.

Er werd een bouwcomité opgericht, dat voor de eerste keer samenkwam op zaterdag 5 oktober 1968. Om geld in te zamelen werden acties opgezet en werd werd een oproep gedaan.

Er kwam zelfs hulp vanuit Nederland om geld in te zamelen voor de bouw van een nieuwe kerk. Op 28 augustus 1971 verscheen er een artikel in de Nederlandse Krant 'Reformatorisch Dagblad' onder de titel 'Dringend hulp vereist voor de bouw van nieuw Evangelisch kerkje'.

Ook in 'Het Vrije Volk' van dinsdag 30 november 1971 stond op p. 15 een artikel 'Wat kan Rotterdam doen voor Koekelare?'. Daarin stond te lezen:

'In het gebouw van de CJMV Timotheus aan de Boergoensestraat in Charlois is een bazaar gehouden ten bate van het kerkje van de Evangelische Gemeente te Koekelare, België. Als ik zo'n bericht lees, houdt het me vast: wat in 's hemelsnaam hebben we in Charlois (uitspraak sjarloos), met het evangelische kerkje van Koekelare te maken? Is er iets mis in Koekelare, kunnen we er in Charlois of elders wat aan doen?' Klik hier voor het volledige artikel.

In 'De Rotterdammer', het Christelijk dagblad voor Nederland, lezen we het 'Verhaal van het kot van Koekelare - Studenten starten actie voor nieuwe kerk'.